Tastbaar
Het belangrijkste voordeel van gedrukte media is tastbaarheid. Een van de redenen waarom veel mensen de voorkeur geven aan print, heeft te maken met het gevoel met papier. Printmedia zijn uniek in haar vermogen om een aantal zintuigen te activeren; het gevoel van papier, de geur van de inkt of van een toegevoegde geur. Papier kan ruw aanvoelen als zand of juist zijdezacht.
Ontspannend
Een tijdschrift kan achterover zittend op de bank gelezen worden, waardoor de leeshouding meer ontspannen is. Veel mensen nemen de tijd voor het lezen van een blad en zien het als een momentje voor zichzelf. Daarnaast is uit onderzoek naar voren gekomen dat mensen tekst op digitale schermen 20% - 30% langzamer lezen dan op drukwerk. (Alshaali & Varshney, 2005)
Zichtbaar
Gezinsleden, collega’s of bezoek zien het blad liggen en/of lezen mee. Dit is goed voor de naamsbekendheid van een organisatie, bedrijf of merk. Een blad of tijdschrift wordt niet zomaar weggegooid. Doordat het meestal niet in één keer uitgelezen wordt, wordt het even weggelegd en later weer verder gelezen. Veel mensen bewaren de bladen.
drukwerk, verzending